Nadmierna prędkość – główny zabójca na polskich drogach. Statystyki są alarmujące!

Nadmierna prędkość – główny zabójca na polskich drogach. Statystyki są alarmujące!

Na polskich drogach każdego dnia życie traci około pięciu osób, co jest alarmującą statystyką, szczególnie w kontekście nadmiernej prędkości, która odpowiada za co trzecią ofiarę wypadków. W 2024 roku aż 638 osób zginęło z tej przyczyny, a ponad 26 tysięcy kierowców straciło prawo jazdy za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h od dozwolonej. Aby przeciwdziałać tej tendencji, PZU i Policja zainicjowały kampanię „Mistrzu, zwolnij”, która potrwa do końca września i ma na celu zwiększenie świadomości wśród kierowców.

Analiza wypadków drogowych

Choć w ostatnich latach odnotowano poprawę w zakresie bezpieczeństwa na drogach, sytuacja nadal wymaga uwagi. W ubiegłym roku na polskich drogach zginęło 1896 osób, co równa się liczbie mieszkańców małego miasteczka. Od dekady liczba ofiar śmiertelnych wynosi blisko 25 tysięcy. W 2024 roku Policja zarejestrowała ponad 21 tysięcy wypadków, z czego niemal 1,9 tysiąca zakończyło się tragicznie, a prawie 25 tysięcy osób zostało rannych. Tylko podczas wakacji doszło do 4666 wypadków, co stanowi wzrost o 135 przypadków w porównaniu do poprzedniego roku. Liczba rannych również wzrosła, osiągając 5538 osób.

Główne przyczyny zdarzeń drogowych

Choć nadmierna prędkość jest często wymieniana jako główna przyczyna wypadków, najwięcej zdarzeń powoduje nieustąpienie pierwszeństwa. Przekroczenie dozwolonej prędkości jest jednak najczęstszą przyczyną zgonów na drogach – w ubiegłym roku z tego powodu zginęło 638 osób. Dane Komendy Głównej Policji pokazują, że w 2024 roku z winy kierowców doszło do 19 636 wypadków, z czego najczęstszymi przyczynami były nieustąpienie pierwszeństwa (5169 przypadków) oraz niedostosowanie prędkości do warunków (4269 przypadków). Ponadto odnotowano ponad 2,4 miliona przekroczeń prędkości.

Kampania „Mistrzu, zwolnij” – cel i działania

Kampania skierowana jest do wszystkich kierowców, którzy często przeceniają swoje umiejętności za kierownicą. Jak wskazuje Agnieszka Żebrowska z PZU, inicjatywa ma na celu dotarcie do każdego kierowcy w Polsce i uświadomienie mu potencjalnych zagrożeń związanych z nieodpowiedzialnym zachowaniem na drodze. Kampania obejmuje dystrybucję miliona naklejek z hasłem „Mistrzu, zwolnij”, które będą wręczane przez funkcjonariuszy Policji podczas kontroli drogowych. Naklejki mają pełnić funkcję przypomnienia o konieczności zachowania ostrożności.

Akcja została uruchomiona dziesięć lat po popularnej kampanii „STOP wariatom drogowym”, co dowodzi, że problem bezpieczeństwa na drogach jest wciąż aktualny. Pomimo upływu czasu statystyki dotyczące wypadków są nadal niepokojące. W ramach nowej kampanii przygotowano także spoty edukacyjne, które będą emitowane w telewizji, internecie, mediach społecznościowych oraz kinach.