Transport kluczowego elementu dla budowy gazowo-parowej elektrowni w Ostrołęce
Element o masie 435 ton, który jest niezbędny w procesie budowy nowej elektrowni gazowo-parowej w Ostrołęce, zostanie przetransportowany z Wrocławia do miejsca docelowego za pośrednictwem transportu kolejowego. Droga, którą pokona ten ogromny stojan generatora, wyniesie kilka tysięcy kilometrów, a sama podróż z fabryki GE Power na północne Mazowsze potrwa prawdopodobnie kilkanaście dni.
Firma Energa, która od 2020 roku jest częścią grupy kapitałowej ORLEN, zdecydowała o zmianie swoich planów dotyczących budowy nowego bloku opalanego węglem kamiennym w istniejącej elektrowni w Ostrołęce. Zamiast tego, postanowiono rozpocząć budowę bloku CCGT (bloku gazowo-parowego) na tym samym terenie. Stopień zaawansowania prac nad tą inwestycją osiągnął poziom 52% pod koniec września.
Wiele komponentów, które będą stanowić część nowo powstającej elektrowni, zostało wyprodukowane na terenie Polski. Jednym z nich jest wspomniany wcześniej stojan generatora, wyprodukowany przez GE Power we Wrocławiu. Jest to urządzenie o imponującej masie 435 ton, porównywalnej do masy samolotu pasażerskiego Boeing 747, który jest drugim co do wielkości na świecie po Airbusie A380. Ten olbrzymi komponent stanowi nieodłączną część turbozespołu w budowanej elektrowni.